Posts.

De levels van leiding geven.

Leiding geven. We zijn snel geneigd te denken dat leiding geven betekend dat je precies verteld wat anderen moeten doen. Dat jij de puzzel oplost. Dat jij het beste jongetje van de klas bent. Dat jij alle oplossingen hebt.

Nog niet zo lang geleden stuitte ik op een interessante uiteenzetting van John Maxwell, welke overzicht biedt over wat leiderschap daadwerkelijk is en uit welke stappen leiderschap bestaat. Hij laat ook zien dat leiderschap iets van persoon tot persoon is: Je leiderschap met betrekking tot collega A, kan op een verschillend niveau zijn ten opzichte van collega B.

Ik wil je zeker aansporen dit artikel te lezen. Onderstaande afbeelding is ook daaruit overgenomen.

Spoiler alert: Stress en problemen wegnemen, een vangnet vormen voor je team en het individu helpen te groeien zijn belangrijke kenmerken. Of zoals Simon Sinek het brengt: Leaders eat Last.

McKinsey’s Three Horizons Model

Over de laatste jaren heen heb ik me wel eens oncomfortabel gevoeld bij het idee van het leiden van een bedrijf, puur op operationeel management. Veel van de bedrijven waar ik kom én waar ik deel van heb gemaakt, managen het overgrote deel van hun bedrijf op een day-to-day basis. Aansturing, KPI’s, mogelijkheden en onmogelijkheden voor hun medewerkers, etcetera, worden bepaald op basis van operationele inzet en kosten: wat levert het vandaag, morgen of maximaal eind van het jaar op: Een keep-alive mentality.

Niet zo lang geleden wees een collega mij op het bestaan van een model dat uitleg geeft over de operationele laag in een bedrijf, maar dat ook iets kan vertellen over de overige lagen: McKinsey’s Three Horizons Model. Dit model geeft uitleg in verschillende perspectieven: Welke projecten heb je binnen je bedrijf, en welke type personen heb je dan nodig bij dat project?

Het gaf mij een praatplaatje, om duidelijk te maken dat operations binnen je bedrijf extreem belangrijk is – het zorgt er uiteindelijk voor dat je lampen blijven branden – maar dat je niet je overige 2 lagen moet vergeten. Ook gaf het mij een soort van ‘bestaansrecht’, een uitleg waarom ik me niet kon vinden in pure operatie. Uiteindelijk verwacht ik dat een grote groep van je personeel juist om deze rede zal vragen naar visie – en bij je weg zal lopen wanneer het juist daaraan ontbreekt.

Kijk vooral ook eens op deze pagina, waar Andrea F. Hill een prettig leesbaar stuk heeft geschreven over het model en de typen personen binnen de horizonnen. Het volgende plaatje is ook van haar pagina afkomstig.

https://medium.com/frameplay/planning-for-future-growth-with-the-three-horizons-model-for-innovation-18ab29086ede

Inception Deck: Het startpunt van je project.

Als ontwikkelaar ben je gedoodverfd om overladen te worden met ‘must-haves’ in een project. Grote kans dat je klant moeilijk balans weet te vinden tussen geld-tijd-kwaliteit. In mijn ogen is het belangrijkste bij aanvang van je project dan ook om de neuzen dezelfde kant op te krijgen.

Mijn vriendin, welke geregeld mijn geratel over dergelijke onderwerpen moet aanhoren, wees me op het volgende: Het Inception Deck. Dit deck, in de basis een simpele PowerPoint presentatie, is een tool welke je met je team gebruikt om het eens te worden over de kaders van een project. Zo denk je na over waarom je aan je project begint, wat er wel-en niet in scope is, en hoe je de uitvoering vorm gaat geven.

Bij je volgende project, geeft het eens een kans! Op bovengenoemde pagina is een download beschikbaar van de presentatie. Het enige wat jij moet doen, is wat tijd beschikbaar maken om dit met je team in te vullen.

Een boek dat ik eerder had moeten lezen.

Als gadget liefhebben en techneut ben ik van kinds af aan al geïnteresseerd in computers, IT, en elektronica. Pas later ontdekte ik mijn liefde voor organisaties: Hoe zorg je er voor dat mensen welke écht iets weten over techniek, ook écht het beste uit zichzelf kunnen halen? Mijn geloof is dat “het systeem” altijd een behoorlijke bijdrage kan leveren.

In het boek “The Phoenix Project – By Gene Kim Kevin Behr“, legt de auteur op basis van fictieve verhaalvertelling uit wat dingen als “DevOps”, “The Three Ways”, en “Agile” kunnen betekenen voor een bedrijf. De vergelijking wordt getrokken tussen IT (Development, QA en Operations) en een productieafdeling voor auto onderdelen. Voor mij een eye-opener om meer te leren over de effectieve inzet van mensen, binnen multidisciplinaire groepen.

Dus, mocht je nog eens een paar avonden niks te doen hebben… ;-).

PS. Er bestaan ook samenvattingen.