McKinsey’s Three Horizons Model

Over de laatste jaren heen heb ik me wel eens oncomfortabel gevoeld bij het idee van het leiden van een bedrijf, puur op operationeel management. Veel van de bedrijven waar ik kom én waar ik deel van heb gemaakt, managen het overgrote deel van hun bedrijf op een day-to-day basis. Aansturing, KPI’s, mogelijkheden en onmogelijkheden voor hun medewerkers, etcetera, worden bepaald op basis van operationele inzet en kosten: wat levert het vandaag, morgen of maximaal eind van het jaar op: Een keep-alive mentality.

Niet zo lang geleden wees een collega mij op het bestaan van een model dat uitleg geeft over de operationele laag in een bedrijf, maar dat ook iets kan vertellen over de overige lagen: McKinsey’s Three Horizons Model. Dit model geeft uitleg in verschillende perspectieven: Welke projecten heb je binnen je bedrijf, en welke type personen heb je dan nodig bij dat project?

Het gaf mij een praatplaatje, om duidelijk te maken dat operations binnen je bedrijf extreem belangrijk is – het zorgt er uiteindelijk voor dat je lampen blijven branden – maar dat je niet je overige 2 lagen moet vergeten. Ook gaf het mij een soort van ‘bestaansrecht’, een uitleg waarom ik me niet kon vinden in pure operatie. Uiteindelijk verwacht ik dat een grote groep van je personeel juist om deze rede zal vragen naar visie – en bij je weg zal lopen wanneer het juist daaraan ontbreekt.

Kijk vooral ook eens op deze pagina, waar Andrea F. Hill een prettig leesbaar stuk heeft geschreven over het model en de typen personen binnen de horizonnen. Het volgende plaatje is ook van haar pagina afkomstig.

https://medium.com/frameplay/planning-for-future-growth-with-the-three-horizons-model-for-innovation-18ab29086ede
Geplaatst op Categorieën Tools

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *